Hvad kendetegner os?

Piletræet skal først og fremmest være børnenes sted. Altså et sted, hvor det er rart og trygt at være barn. Et sted, med omsorg og nærvær der kan understøtte børnenes møde med livet. I Piletræet vil vi gerne skabe rammer der understøtter børnenes mod, tillid, vedholdenhed, tro på egne evner, empati, kendskab til andre kulturer og evnen til at rumme og bearbejde modstand.

I Piletræet er der børn fra flerkulturelle familier. Det anser vi som en styrke, og vi arbejder med, at alle børn får et naturligt indblik i kulturelle forskelligheder. Vi gør plads til forskelligheder og til nysgerrighed i forhold til hinanden fordi vi tror på, at samtale og indsigt fremmer forståelse og rummelighed. Det er eksempelvis nærliggende at italesætte forskellige madkulturer ved frokostbordet eller belyse at børnegruppen repræsenterer forskellige kulturelle udgangspunkter og har forskellige traditioner.

Personalet i Piletræet er uddannet i relationskompetence i 2019/2020. Det betyder, at vi påtager os ansvaret for at skabe bæredygtige relationer til hvert enkelt barn. Relationen er en forudsætning for at støtte hvert barns mulighed for trivsel, udvikling, læring og dannelse. Derfor har vi i Piletræet fokus på at danne relationer, i hvilke de voksne er sensitive og responsive, over for børnene. Det betyder, at de voksne har et omsorgsansvar over for børnene, så de lytter til og forstår børnenes verbale og non-verbale udtryk og handlinger. Vi arbejder ud fra den antagelse, at børn aldrig gør noget af dårlig hensigt. Derfor er det den voksnes opgave at finde ud af, hvad der ligger til grund for handlinger, som kan være uhensigtsmæssige. En uhensigtsmæssig handling kan blive opfattet som, at barnet prøver grænser af. Men vi må se forbi barnets handling. Vi må ikke give barnet anledning til at blive bekræftet i sin forventning eller frygt for, at det er forkert eller ikke er vellidt. I stedet arbejder vi på at skabe et læringsmiljø, hvor børnene understøttes i at sætte ord på deres følelser og tanker. Et læringsmiljø hvor børnene oplever at blive lyttet til og hvor de voksnes opgave er at undersøge barnets intentioner.

I Piletræets læringsmiljø bliver børnene præsenteret for planlagte pædagogiske vokseninitierede aktiviteter og traditioner, såsom emneuger, kulturuge, hygiejneuge, rytmik og motionsdag. Vi har også fokus på at skabe tid til at børnene fordyber sig i egen leg, eller at der opstår spontane aktiviteter, såsom vandleg, ansigtsmaling og arbejde med musiske ind- og udtryk, såsom fællesdans/sang eller trommespil. Det er de voksnes opgave at sætte rammerne for læringsmiljøet og invitere børnene til at tage del i udviklingen ved at inddrage børnenes interesser, holdninger og meninger, således at aktiviteterne bliver værdifulde for alle. Derudover er vi klar over vigtigheden og værdien af børnenes frie leg, og det er de voksnes opgave at understøtte legen og den udvikling, som opnås gennem fordybelse i leg.

"Åbne døre"

I Piletræet er vi alle en del af ét fællesskab. Derfor vægtes tværgående samarbejde højt. Dels på tværs af stuerne, men også på tværs af afdelingerne, så børnene bliver introduceret til fællesskaber på tværs af alder og stue. Der er eksempelvis fredagsfællessamling, hvor alle mødes i fællesrummet og synger sammen. Efterfølgende er der åbne døre i hele huset. Her er mulighed for at gå på opdagelse og interagere med børn og voksne fra andre stuer. I børnehaven igangsættes aktiviteter, som alle børn har mulighed for at deltage i, og på den måde blive inspireret til selv at igangsætte lege. I vuggestuen har vi prioriteret at skabe et rum til de børn, som har brug for ro og stille aktiviteter. Der stilles således en stue til rådighed som værner om de stille rammer. Midt i fællesrummet har vi et ‘Wisefloor’ (et interaktivt gulv), som minder os om, at den digitale dannelse er en stor del af den tid vi lever i, og at næsten alle børn har adgang til at deltage i digitale aktiviteter. Vores Wisefloor er også med til at understøtte aktiviteter med dans og musik.