Mere om vores traditioner

I Piletræet har vi nogle årlige traditioner hvor der fx afholdes sommerfest i september og lysfest til december. Dette er dels en inddragelse af forældrene i arbejdet omkring at introducere børnene for kultur og kulturelle værdier, og dels er det sociale arrangementer, hvor forældrene får mødt de børn, som deres barn omgås til hverdag. De sociale arrangementer skaber mulighed for at mødes på tværs af kulturer og familiebånd.

En anden årlig begivenhed er afholdelse af bedsteforældredagen i maj. Vi opfordrer til, at hvert barns bedsteforældre (eller anden betydningsfuld voksen) tilbringer denne eftermiddag i institutionen med barnet. Flere bedsteforældre i Piletræet spiller en stor rolle i børnenes liv og vi oplever faste ordninger, hvor bedsteforældre også henter eller bringer. Vi anerkender dermed bedsteforældrene som særdeles vigtige personer i børnenes liv, og fejringen af bedsteforældredagen skaber således mulighed for at delagtiggøre bedsteforældrene i det fællesskab, børnene indgår i.

Storbørnsgruppen deltager i særlige aktiviteter såsom svømning, fodboldturnering og idrætsdag, hvilket sker på tværs af institutioner og i samarbejde med skolen. Disse aktiviteter afholdes med henblik på, at børnene dels bliver præsenteret for skolen, men også for at møde andre børn i distriktet fra samme årgang.

Hvert år i august deltager både vuggestuen og børnehaven i motionsløb med de andre institutioner i distriktet. Der laves en bane rundt om de tre af institutionerne, som børnene skal løbe. Forinden er der fællesopvarmning, og frivillige forældre fra alle institutioner hjælper med at bemande de steder på ruten, hvor der skal bruges hjælp, eksempelvis ved overgang over cykelsti eller fodgængerovergang og ved steder, hvor børnene kan løbe i en forkert retning. Det er et arrangement, som både børn og forældre ser frem til hvert år. Dette gøres dels med et fokus på bevægelse, og dels for at børnene møder hinanden på tværs af institutionerne.

Vuggestuen benytter sig af skolens tilbud om at komme til filmfremvisning på Pilehaveskolens Campus. Der vises små kortfilm, og alle institutioner i Nord er velkomne. Dette er således både et møde med skolen, men også med børn og voksne fra de andre institutioner.

Derudover har vuggestuen et samarbejde med Pilehavehus, som er det ældrecenter, der ligger som nabo til Piletræet. I slutningen af november starter et hold vuggestuebørn med at komme på besøg om formiddagen. De ældre, som har overskud og lyst til at deltage er velkomne. Vuggestuen medbringer en kuffert med artefakter/konkreter, som symboliserer en sang, og de ældre og børnene synger således sammen. I december måned bliver børnesangene suppleret med julesange, og de ældre hjælper derved med at introducere sangkulturen for børnene, samtidig med at der dannes relationer på tværs af alder. Børnene oplever at skulle hjælpe en som er meget ældre, end sig selv med eksempelvis at åbne sangkufferten.