Til nye forældre

Indkøringen

I Piletræet er der mulighed for rundvisning i institutionen inden barnets start i både børnehave og vuggestue. I vores første møde med forældrene fortæller vi gerne om Piletræets hverdag og værdier.  Når barnet begynder i Piletræet, er der afsat en indkøringsperiode, i hvilken det forventes at en eller begge forældre er med i institutionen. Her i coronaperioden er dog dog begrænsninger, således at kun én forældre må være i huset i max 1 time. I løbet af indkøringsperioden vil vi løbende være i dialog omkring forventningsafstemning, samt hvilken hverdag barnet kommer fra, og hvordan vi kan samarbejde om netop det pågældende barns udvikling og trivsel.

Når barnet har gået i Piletræet i tre måneder, vil forældrene blive tilbudt en samtale, med fokus på kvaliteten af indkøringen, samt det fælles fokus for det videre samarbejde omkring barnet. Vi lægger vægt på den daglige dialog, og ingen spørgsmål der måtte opstå undervejs skal vente til samtalen - spørgsmål er altid velkomne.

Fra vuggestue til børnehave

Når barnet skal rykke fra vuggestuen til børnehaven, bliver der lagt en plan for indkøringen. Vi tager udgangspunkt i det enkelte barns tarv og bruger den tid der skal til for at barnet føler sig tryg og falder til.

Hvis barnet har gået i vuggestueafdelingen inden de rykker til børnehaveafdelingen, vil børn og voksne være velkendte ansigter. Vi både åbner og lukker institutionen hver dag i fællesrummet, hvor børn og voksne fra børnehave og vuggestue mødes. Der vil desuden være en voksen med fra vuggestuen de første dage i børnehaven, således at barnet kan føle sig tryg på sin nye stue.

Vi har desuden hver fredag åbne døre/låger mellem vuggestuen og børnehaven. Her kan børnene lege på kryds og tværs, hvor de har lyst, og samtidig lærer både børn, voksne og omgivelserne bedre at kende. Derved mener vi at de interne overgange fra eks. vuggestue til børnehave kan være lettere at navigere i for børnene, idet rammer, voksne m.m. er kendte på forhånd. Denne pædagogik er dog aflyst i denne periode med Corona og vi arbejder i højere grad i zoner og stueopdelt for at undgå smittespredning.

Forældresamarbejdet

Forældrene i Piletræet har altid mulighed for at bede om et møde ud over de møder, vi som standard tilbyder. Derudover er det muligt at vi kan indkalde til møder, hvis vi vurderer, at der er behov for, at samarbejdet rettes mod et specifikt fokus. Det kunne eksempelvis være, at vi i en periode samarbejder om at lægge ekstra vægt på barnets sprogtilegnelse, således at der i hjemmet trænes mundmotorik, og i institutionen er der fokus på dialog gennem læsning og aktiviteter.

I den daglige forældrekontakt får vi et indblik i hele barnets hverdag og gennem dialog kan samarbejde om barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse. Små ændringer i barnets hverdag kan have stor betydning for barnet. Oplysninger, såsom at en af forældrene er ude at rejse i en periode,skilsmisse, dødsfald m.m kan være en vigtige oplysninger at give personalet, for at vi har de bedste muligheder for at forstå de intentioner, som ligger bag barnets handlinger.
Derudover må I endelig spørge hvis der er noget I mangler svar på, har gode idéer til inputs i den pædagogiske hverdag, undrer Jer over eller andet vi sammen kan drage nytte af.

Barnets hverdag på intra

Alle forældre har adgang til Piletræets Intranet. Her uploader vi billeder fra forskellige aktiviteter, skriver nyhedsbreve, og sender fællesbeskeder. På vores intranet er der mulighed for, at forældre kan orientere sig om, hvilke aktiviteter eller temaer, som er aktuelle for deres barn og derfra støtter op i hjemmet. Intranettet bruges også til "komme/gå registrering" og til ferietilmelding.

Skal du til at skrive dit barn op til daginstitution?

Så er I meget velkommen til at få en rundvisning i Piletræet.
For at aftale en tid kan du kontakte Mette (leder) på tlf: 2637 8232 eller ringe til huset på tlf: 4797 4760. Her kan du med fordel spørge efter Dorthe der er pædagog med koordinerende funktion i huset.