Udendørsindretning

I Piletræet har vi to gode legepladser.
Indretningning af vuggestuens legeplads har fokus på børnenes mulighed for at udfordre sanser og motorik, med fx sandkasser, gynger, græs mm. Vi har valgt legemoduler som både skaber glæde for de mindste børn som lige er ved at lære at gå og til de største som selv kan klatre, rutche, cykle og gynge højt.

Børnehavebørnenes legeplads er også indrettet så der er legemuligheder for både de treårige børn og de største børn som er på vej i skole. Det store klatrestativ skal man f.eks. øve sig i at kravle op på og det kræver både mod og balance. Derudover har vi dækgynger, fugleredegynge, jordhule, balance/motorik-område, legehus, stor sandkasse, rutschebane, masser af plads til at køre på cykel, moon-car og løbehjul.

Legepladsen er et pædagogisk rum, som vi vægter at alle børn bliver fortrolige med. Vi finder det væsentligt, at alle børn kan finde udfordringer uanset deres alder og udviklingsniveau.

Piletræets legeplads er indrettet med forskellige legeredskaber, som kan være med til at støtte op omkring barnets udvikling, ved fx at:

• Grovmotorikken kan udfordres på klatrestativet
  • Sanserne styrkes blandt andet  i sandkassen og ved vandleg
  • De sociale, sproglige og personlige kompetencer styrkes i samspillet med de andre børn

I Piletræet vægter vi, at alle børn som udgangspunkt er ude hver dag for at få frisk luft, og at udendørsarealet kan bruges som læringsrum. Fx kan børnene stifte bekendtskab med de forskellige vejrtyper, ligesom de kan blive fortrolige med naturens tegn på alle fire årstider. Derfor kan det være hensigtsmæssigt at I som forældre ofte gennemgår kasser med skiftetøj, garderoben m.m., for at sikre at børnene har det rette tøj med til al slags vejr.