Fællesskaber, leg og læring

Børnene leger for at lege, men vi er i Piletræet meget bevidste om værdien af leg. Legen fylder meget for børnene. Det er ofte den, der bliver refereret til, når forældrene spørger barnet, hvad det har lavet i dag. Leg skal dels forstås som den aktivitet, hvor det er tilladt at give sig hen og dvæle ved øjeblikket. Når det sker, har legen en værdi i sig selv og stræber ikke nødvendigvis mod en dybere mening. Men legen kan også være en aktivitet, som giver mulighed for afprøvninger og eksperimenteren. Der findes på den måde mange former for leg, både vokseninitieret, børneinitieret, spontan, stille og højlydt. Indretningen i Piletræet tager udgangspunkt i flerfunktionelle rum, som skal kunne bære forskellige legeformer. Der skal således både være mulighed for at skabe små legehjørner, men vi vægter også at have møbler på hjul som kan skubbes væk hvis legen kræver plads.

I Piletræet arbejder vi med en bred læringsforståelse. Vi ved, at læring hverken kan skemalægges eller forudses. Børn lærer hele tiden og i alle situationer, og vi gør os umage med at introducere børn til ny viden ved både at tage udgangspunkt i børnegruppens interesser men også hvad vi fagligt vurderer, er relevant. Der er læring og udviklingsmuligheder i alt, og derfor kan vi opsøge og udfordrer ethvert øjeblik som en situation, vi kan lære noget af.

I Piletræet arbejder vi med at introducere børnene til mange forskellige fællesskaber. Derfor er nogle aktiviteter aldersopdelte, mens andre aktiviteter kan være interessebaserede. Dette gør vi, for at børnene får støtte til at gå på opdagelse i nye legerelationer. Børnene har adgang til en masse forskellige fællesskaber, i hvilke de kan støttes og bidrage forskelligt. Vi arbejder med aldersopdelte aktiviteter, interesseopdelte aktiviteter, store fællesaktiviteter og aktiviteter, hvor der tages højde for venskaber, som allerede er etableret. Dette gør at børnene bliver introduceret til nye udviklingsmuligheder, både i form af venskaber, men også ny viden, mestring og kompetencer.