Søvn

Søvn er en vigtig forudsætning for barnets udvikling – både fysisk og psykisk. Vores faglige holdning er, at børn skal have lov at sove til de er udhvilede.

Vi læner os op ad Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker som blandt andet skriver: "Selv helt små børn fungerer på samme måde som voksne – søvn kan trænes, middagssøvn skal ikke afbrydes, jo mere de sover, jo mere kan de sove og læringsmæssigt er det godt givet ud. Hjerner elsker søvn!"

Se mere her: https://www.sundhedsplejersken.nu/boern-0-5-aar/sundhedsfremme-og-foreb…

I vuggestuen har barnet gennem dagen adskillige indtryk, oplevelser og mange børn og voksne, som det skal forholde sig til. Det kræver overskud og derfor har barnet brug for søvn til at restituere og bearbejde de mange indtryk det får i løbet af dagen.
Vi vækker som udgangspunkt ikke børn fra deres middagslur, fordi det ødelægger barnet døgnrytme.  De mindste børn følger deres søvnrytme og sover gerne mellem 1 og 3 timer. De allermindste børn sover gerne to gange i løbet af vuggestuedagen. Vi oplyser hvis barnet har sovet anderledes end det plejer i løbet af dagen, og også hvis det har sovet flere gange.

I børnehaven er det også en mulighed at de børn der har brug for det, kan få en middagslur. Det kan fx være børn der lige er flyttet fra vuggestuen til børnehave. Vi er altid klar til at indgå i dialog om udfordringer vedr. barnets trivsel, søvnbehov m.m. Vi er alle interesseret i at få overgangen, søvnen og barnets hverdag til at fungere så godt som muligt.

Barnet søvnmønster ændrer sig løbende, f. eks. i overgangen fra to lure til én lur om dagen. Her er dialogen mellem forældre og personale også vigtig, for at vi sammen kan finde det bedste sovemønster for barnet. Vi ser det som et fælles projekt, at jeres barn har en god søvnrytme. Derfor er det vigtigt at I som forældre siger til, hvis vi kan være behjælpelige. Vi vil f.eks. gerne vække jeres barn hvis vi vurderer , at det er forsvarligt i forhold til dets trivsel. Altså, hvis det vækkede barn hurtigt vågner op og er frisk og klar på at lege. Det kan være hvis I som forældre oplever konfliktfyldte situationer om aftenen ved puttetid. Konfliktfyldte situationer med overtrætte børn er langt værre for børns trivsel på den lange bane, end det er at blive vækket fra middagsluren. Og når det er vores overvejelser, skyldes det ikke, at vi sætter forældrenes behov for en rolig aften over børnenes behov, men at børn har brug for det lange søvnstræk som en god nats søvn giver dem. Hvis luren om dagen ”nulstiller” dem, så er det om natten alle nye input bliver til ny viden og alt hvad de ser om dagen skal bearbejdes om natten. I øvrigt er det her kroppen producere ”voksehormoner”. Ofte vil det være et spørgsmål om justering over et par uger, indtil barnet naturligt har lært sig selv at vågne efter kortere tid.